Præstér optimalt med det rette væske- og energiindtag

Energiindtag

Præstér optimalt med det rette væske- og energiindtag

Det er ikke så ligetil at opstille generelle regler for væske- og energiindtag i forbindelse med et løb. Det er dog en meget vigtig forudsætning for at præstere optimalt, at man indtager den korrekte mængde energi samt væske undervejs. Begrundelsen for vigtigheden af dette er, at væskemangel kan føre til dehydrering, mens energiunderskud kan få dig til at gå sukkerkold.

Læg en strategi og afprøv den på forhånd

Det er derfor vigtigt, at man forinden et løb har lagt en strategi for sit væske- og energiindtag. Det er ikke nødvendigvis sikkert, at man kan holde denne strategi, men sandsynligheden er væsentligt større, såfremt man på forhånd har afprøvet den. Det er derfor en god idé at benytte et par af sine lange træningsture til at afprøve nogle forskellige energibarer samt energigels for at undersøge hvilket produkt, der falder bedst i ens smag samt hvornår på løbeturen, man har størst udbytte af at indtage dem.

Væskeindtaget

Man bør tilpasse sit væskeindtag efter temperatur samt luftfugtighed. Dermed sagt at man bør forøge væskeindtaget, hvis temperaturen på løbsdagen er høj og ligeledes øge væskeindtaget, hvis luftfugtigheden er høj. Dette bør man også gøre, selvom man på forhånd har lagt en plan med et væsentligt mindre væskeindtag, idet man formentligt ikke i denne planlægning har taget hensyn til den høje temperatur/luftfugtighed på selve løbsdagen.

Til løb med vandposter kan man uden problemer benytte sig heraf, man bør blot på forhånd undersøge, hvor på ruten de ligger, således man kan medregne dem i sin plan for væskeindtag. Det er dog en god idé at medbringe sin egen væske i et væskebælte, en håndholdt drikkedunk eller andet, da man på den måde selv er herre over, hvornår man drikker undervejs på ruten. Desuden er det vigtigt, at væsken, man indtager, bør være tempereret. Dette skyldes, at tempereret væske er mest skånsomt for maven samt lettest at optage.

Energiforbrug samt indtag

Under et OCR løb forbrænder man en hel del energi. Energiforbruget varierer naturligvis alt efter løberens vægt og størrelse samt selve løbets terræn, type osv.

Idet OCR løb ofte løbes i meget bakkede og bjergrige terræner, vil man erfare, at man bruger mere energi end på en almindelig løbetur på landevej.

About The Author