Få depoterne fyldt op

Kulhydrater

Få depoterne fyldt op i dagene op til

Dette er første indlæg af tre, hvori der vil blive skrevet råd samt lagt op til debat om henholdsvis kost og energiindtagelse før, under og efter et løb. Igen afhænger det meget af løbets type, distance samt terræn hvor meget og hvilken form for energi, man har brug for. Ved lav intensitet og hvile forbrænder kroppen primært fedt, hvorimod den til et løb med høj intensitet og belastning hovedsageligt forbrænder kulhydrat. Af denne årsag er det vigtigt, at man i dagene forinden et løb for fyldt sine kulhydratdepoter op.

Langsomme kulhydrater

Der er dog forskel på, hvor hurtigt kulhydrater optages i blodet. Eksempelvis kaldes fuldkornsprodukter som brune ris, fuldkornspasta samt fuldkornsbrød for langsomme kulhydrater, der altså optages langsomt i blodet. Det er derfor anbefalelsesværdigt at fylde sine kulhydratdepoter med denne form for kulhydrat i dagene op til et løb samt i form af det sidste hovedmåltid cirka 3-4 timer forinden løbet. Deres langsomme optagelse er nemlig med til at sikre et stabilt blodsukker.

Hurtige kulhydrater

De hurtige kulhydrater derimod får blodsukkeret til at stige i løbet af meget kort tid. Det er fødevarer såsom bananer, rosiner samt de utallige energiprodukter såsom barer samt drikke, der findes på markedet. De kan med fordel indtages kort forinden samt under et løb (mere herom i næste indlæg omhandlende energiindtag under et løb).

Prøv det af på forhånd

I forhold til ovenstående er det endnu engang vigtigt at understrege, at ikke to løbere er ens. Det, der virker for den ene, vil formentligt ikke virke optimalt for den anden. Det er derfor vigtigt, at man forinden et løb prøver sig frem, så ikke man underpræsterer på løbsdagen grundet maveonde eller lignende. Spørgsmålet er, hvornår man bør begynde at tænke på sin kost op til et løb. I ugen op til et løb bør man ikke begynde at eksperimentere med ukendte fødevarer, blot fordi man læser et sted, at det virker for andre. Maven kan risikere at blive urolig, hvis pludselig man spiser noget, man ikke normaltvist gør.

About The Author