Inspiration til din styrketræning

Kære OCR-atleter

Dette blogindlæg vil som lovet omhandle styrke / skadesforbyggende træning.
Jeg er selv stor tilhænger af, at gøre brug af styrketræning i mine personlige forberedelser. Styrketræning har mange fordele og skal altid prioriteres. Styrketræning skal både ses som et opbyggende element samt et skadesforebyggende stykke arbejde. Styrketræning er et omfattende emne at tage op i et enkelt blogindlæg. Derfor vil jeg skrive om to hovedpunkter, som er afgørende i min egen personlige (styrke)træning.

Min personlige styrketræning ligger langt fra andre, som der arbejder med styrketræning i deres forberedelser, da jeg udelukkende arbejder med min egen kropsvægt, og aldrig træner styrke med vægte. Som OCR-atlet skal jeg ikke blot være stærk, jeg skal også kunne flytte min krop hurtigt, eksplosivt og tit i meget uvante positioner. Det er dog vigtigt at forstå, at stykeløft har rigtig mange gode sider, og der intet er galt med at bruge den form for styrketræning – det er bare ikke den mest effektive for en OCR-atlet (iflg mig).

TRX træning

Styrketræning for mig spiller en vigtig rolle i mine forberedelser. Når jeg styrketræner, så træner jeg altid med en intention om, at gøre mig selv bedre og stærkere end tidligere. Derfor er det altid vigtigt, at træne de ting man ikke er god til og samtidig bygge på, mht. de ting, som man er god til. Som tidligere nævnt arbejder jeg altid kun med egen kropsvægt, og der findes mange måder at påføre belastning på kroppen, så man konstant er i udvikling, og hele tiden kan opstille nye målsætninger i sin styrketræning. I min egen hverdag bruger jeg meget TRX træning, da denne form for træning er ideel at arbejde med, når vi ser på sportsspecifik træning, som for eksempel løbetræning, træning af OCR-atleter etc. TRX træning giver dig mulighed for at træne hele kroppen vha. et simpelt system med to “stropper med håndtag” (kort fortalt), som er opsat i et ankerpunkt i loftet, lygtepæl, et træ eller lignende – mulighederne er mange og endnu vigtigere er, alle kan træne med TRX uanset niveau. Kroppens vinkel danner belastningen, og samtidig har du balance og koordination med i træningen. Balance og koordination er vigtige elementer i skadesforebyggendetræning, og det er en stor del af min egen træning, som jeg lægger meget fokus på.

En stærk krop handler ikke kun om at kunne løfte tunge ting, men det handler i høj grad også om, at kunne holde til den belastning, kroppen bliver udsat for!

Calistenics træning

Når man som jeg kun arbejder med egen kropsvægt, så er det vigtigt hele tiden at se på nye muligheder for, hvordan man kan udvikle sig, samt opstille udfordringer for en selv. Calistenics træning tager udgangspunkt i, at du arbejder med din egen kropsvægt ud fra gymnastiske træningsprincipper. Træningsformen vil man også kunne se mere til under genren “street-workout/Bar-workout”. Jeg ser Calistenics træning som en meget vigtig del af min egen træning. Man bliver introduceret for kroppens muligheder og kunnen, og man vil hurtigt erfare, at man kan meget mere end først antaget.
Calistenics træning tager ikke kun udgangpunkt i styrke, men også smidighed og atletisk kunnen, som er yderst brugbart i et OCRace, hvor du skal kravle, klatre, slæbe eller svinge dig igennem en armgangspassage. Jeg træner selv sammen med Copenhagen Calistenics (https://www.facebook.com/CCBARWORKOUT?ref=ts&fref=ts), som arrangerer træninger udendørs i sommerhalvåret.

Jeg vil til slut give dig 3 gyldne regler:

  1. Du bliver ikke en god OCR-atlet af og stå på et løbebånd!
  2. Du bliver ikke en god OCR-atlet i fitnesscentret!
  3. Du BLIVER en god OCR-atlet af at komme ud i naturen, og gøre alle de ting, som andre anser for at være svært, hårdt, koldt, umuligt eller unødvendigt!

Styrketræning er vigtigt, men det er stadig et supplementet til din træning i skoven og på forhindringsbaner!

Kunne du tænke dig at vide mere om mine træningsformer eller ønsker du selv at komme i gang, så er du meget velkommen til at besøge min hjemmeside www.anderpoul.dk og tage direkte kontakt til mig

VI SMADRER HELE LORTET

/ Anders Poul

About The Author