Det der forhindringsløb, det er da kun for mænd, ikk?

HipFitnessMama
  

Det der forhindringsløb, det er da kun for mænd, ikk?

Det er en fordom jeg desværre ofte møder, når jeg fortæller om de forhindringsløb, som jeg brænder så meget for. Lige meget hvor meget jeg argumenter for at forhindringsløb er noget som alle kan deltage i. Så er min baggrund, som tidligere professionel soldat, marathonløber og crossfitter, ikke det bedste udgangspunkt for at overbevise folk om de også kan gennemføre et forhindringsløb.

Derfor har jeg fået Anna-Belinda aka Hipfitnessmama til at fortælle om sine oplevelser med forhindringsløb. Jeg mødte Anna-Belinda, da jeg lå som sikkerhedsdykker til Reborn Raw. Hun kom løbene alene, svedig og med mudder. Der blev arbejdet for sagen, men hun var et stort smil. Glæden lyste ud af hende og hun fik os til at smile lidt mere.

Nu er det din tur til at lære Hipfitnessmama at kende 🙂

1. Hvem er Anna-Belinda?

Anna-Belinda er en kvinde på 29 år. Mor til en lækker og vild knægt på 4,5 år, gift med soldat. Jeg er lærer på en skole i speciel miljøet hvilket er enormt givende og til tider udfordrende. Jeg er vild, spontan, livsnyder, frisk, vanvittig-på-den-gode-måde og altid frisk på en udfordring. i 2013-2014 var min mand i afghanistan og der besluttede jeg mig for at give mig selv en udfordring, så jeg havde noget der kunne fjerne fokus fra savnet, det blev forhindringsløb – jeg havde INGEN anelse om hvad jeg gik ind til..

2. Hvad er din træningsmæssige baggrund?

Min træningsbaggrund – jeg har gået til både spring og rytme gymnastik i mange år på både rep -hold og helt almindelige foreningshold. Herudover har jeg gået til judo i et par år. svømning, fodbold, dans og prøvet en masse andet nogle gange.

3. Hvordan træner du i hverdagen?

Nu styrketræner jeg og løber meget. Jeg har altid været aktiv og bliver meget rastløs hvis jeg ikke laver noget. Jeg kan godt lide at bruge min krop og være øm efter en god gang træning (selvom jeg bander det langt væk de næste 2 dage)

4. Hvilke OCRaces har du deltaget i?

Som sagt var mit første i 2014. det var Nordic race the burnout (jeg havde blå mærker og sår ALLE vegne – min mand måtte vaske mig, for jeg kunne ikke selv, det gjorde så vanvittig ondt) Men var helt høj af smerten – da jeg følte det var en KÆMPE sejr for mig!
Så fik jeg blod på tanden og tog en del flere med samme sommer og efterår. Senere var jeg til Nordic race the sprint – her blev jeg ikke så træt og brugt som ved Burnout. Så var jeg til Nordic race operations, det var sjovt, hårdt og grænseoverskridende.
Så var jeg til Warrior dash – fedt løb, fedt koncept med en fed efterfest og stemning, fede forhindringer og et virkelig hyggeligt løb – sværheden var ikke så høj, men følte mig udfordret og “brugt”
Det sidste jeg var til var Reborn raw – her var jeg for alvor presset og udfordret – jeg havde overset at det var bedst at løbe i hold – jeg løb alene.. Heldigvis var der en masse søde mennesker der heppede, hjalp og gav rosende ord undervejs. Jeg nåede at tude, slå mig, bløde, svede og have vanvittig hjerte banken. Udover forhindringsløb løb jeg en lang række almindelige løb.

Tak til SportPicture for lån af deres billeder.

 

5. Hvordan kom du til at løbe OCR?

Jamen jeg besluttede mig for nytåret 13/14 at fremover give mig selv en udfordring hvert år. Sidste år blev det forhindringsløb og kastede med det samme min kærlighed på det. Jeg skal til utrolig mange i år 😀

6. Hvad er din ynglings forhindring?

Hmm Min yndlings forhindring.. Den er svær.. Men noget med at bære ting – da jeg er meget stærk fra naturens side og ellers har jeg ikke en yndlings, men bliver glad og høj når jeg overvinder mig selv.

7. Hvilken forhindring frygter du alle mest?

De værste forhindringer jeg ved: ALT med gasmasker eller lign. blev brugt under Nordic operations – min veninde måtte løbe ved siden af mig om minde mig om at trække vejret – følte mig fanget og lukket inde og blev meget klaustrofobisk.

Herudover er jeg “bange” for højder – så til Reborn raw var jeg også svært udfordret da jeg skulle springe fra ca. 5 meters højde ned i muddervand.. Tog mig længe og krævede meget overtalelse fra fotograf og guider. og HADER dem med strøm – det gør modbydeligt ondt hvis de rammer forkerte steder! Men generelt kaster jeg mig bare ud i tingene og giver det en chance. Det har så også kostet et styrt fra en 5 meter høj væg (havde dog fast i et reb hele tiden og landede i træspåner, men forskrækkelsen var det værste)

Tak til SportPicture for lån af deres billeder.
 

8. Hvordan forbereder du dig til et løb?

Hvordan jeg forbereder mig til et løb – puh er meget forskelligt efter om jeg føler det bliver “piece of cake” eller om jeg bliver udfordret.. Ved the sprint mødte jeg bare op.. Ved de større løb, løber jeg samme distancer for at vide at jeg kan løbe distancen, gerne i lidt varieret omgivelser – skov, vej, bakker osv. FORSØGER at spise sundt op til 😀 Dog løber jeg ikke de sidste 2-3 dage op til et forhindringsløb – der skal min krop have lov til at slappe helt af så den bliver helt klar til udskejelserne.

9. Hvis du skulle give et godt råd til en nybegynder, hvad skulle det så være?

Det bedste råd jeg har at give videre er bare at kaste sig ud i det og NYDE det. Ikke hav forventninger til tid på første løb – der skal man bare igennem og have det sjovt imens. Jeg HÅBER at mange flere kvinder springer med på denne dille – det er så fedt og en lækker frihed (for mig) Jeg glæder mig til det kommende løbs år med en masse fede forhindringsløb – så slip frygten og glem fordommene om at forhindringsløb kun er for mænd – for det er det ikke. Kvinder stram løbeskoene og så ses vi derude i forhindringerne.

Til slut – når i er afsted, så kan det betyde ALT for en anden løber at få en high-five eller et “kom nu du kan godt” med på vejen og det kræver så lidt af dig 😉

Du kan følge Anna-Belinde på www.facebook.com/Hipfitnessmama

About The Author

Passioneret OCR løber! - Elsker blandingen af løb og de fysiske forhindringer, der er med til at pifte løbeturen lidt op. Jeg er en af hovederne bag OCR Danmark.